Tuesday, July 7, 2009

Svenskar opereras i Lettland, letter hänvisas till privatvård?

Lettlands nya hälsominister Baiba Rozentale föreslår i en tidningsintervju att Lettland skulle tjäna pengar genom att göra höft och leds endoprotes operationer på svenska patienter på det svenska hälsovårdssystemets bekostnad. Samtidigt har Lettland stoppad all offentligt finansierade operationer av samma art för lettiska patienter. En lettisk patient faktiskt stoppades på väg till operationssalen den 1 juli, dagen då operationsstopp trädde i kraft.

”Export” av medicinska och kirurgiska tjänster är i och för sig bra, det gör andra östeuropeiska länder. Under turistsäsongen är t.ex. vissa lettiska privata tandläkare fullbokad med exilletter på besök och andra utlänningar. Men när Lettland avskaffar praktiskt alla s.k. offentligt finansierade planmässiga operationer, är det en skandal att en 70 årig svensk med låg pension kan komma att få sin höftoperation utfört i Lettland och leva vidare med återställd rörlighet, medan en 70 årig lett med samma diagnos kan komma i värsta fall att bli och eventuellt dö sängliggande.

Och det är bara början av nedskärningskarusellen i Lettland som praktiskt taget går över till 100 % privat betalhälsovård utan någon som helst förberedelse (som en fungerade privat hälsoförsäkring för privatpersoner och skattesänkningar).

1 comment:

  1. Hej!
    Jag hittade din blog först via den engelska, free speech-bloggen. Jag är en svensk journaliststudent som om en dryg vecka ska åka till Lettland, och hoppas kunna bidra till svensk media med ett reportage om hur krisen har slagit mot människorna i Lettland. Jag har några frågor om hur läget är. Som sagt, krisen har ju gjort svensk media lite uppmärksam på vad som händer, men jag är inte säker på att allt kommer fram. Jag hittar inga kontaktuppgifter till dig på sidan, men om du har möjlighet att maila mig på maria.flemstrom@webaid.se så skulle jag bli hemskt tacksam.
    Hälsningar Maria

    ReplyDelete