Sunday, June 6, 2010

Läget i Lettland och letande efter Plan B

Det har varit väldigt länge sedan jag skrev något. Jag har varit upptaget med annat och att skriva på svenska tar mer tid än att skriva på mina andra språk –engelska (som går fortast) och lettiska, som används på nyhetsbyrån där jag jobbar.
Läget i Lettland har faktiskt inte ändrads mycket sedan förra sommaren. Vissa analytiker och skribenter gläds av enstaka tecken att den ekonomiska nedgången har bromsads och vissa eksport och industriella tillverknings siffor ökar något. De kan betraktas som de första gröna skott av en återhämntning men jag tror inte på det. Snarare har Lettland gått in i en fas av långvarig stagnation som kanske varar i fem, sex år.
Vad betyder det för mig? Och varför skriver jag ett blogg inslag på svenska när det flesta av svenskar som är intresserad av Lettland och Baltikum kan läsa mina och andra bloggar på engelska? Läget i Lettland betyder att inget kommer att ändras under den förutsebara resten av mitt aktiva arbetsliv (rent kronologisk, några år till, men som journalist och bloggare kan man ju fortsätta ändå till kyrkogårdens port :) ). Med andra ord, jag söker med alla tillgängliga medel en Plan B i Sverige. Inte för att jag är bland dem som har det sämst i Lettland. Jag har ett arbete som journalist, som är relativ välbetald men med sjönkande tendens. Jag är så där nöjd med jobbet men moralen sjunker så småningon av olika skäl. Jag har en OK bostad med familjen, även en sommarstuga 40 minuters bilfärd från centrala Riga. Men jag har ett barn på 14 år och ser inget framtid för honom i Lettland, där ytterligare nedskärningar kommer att förstöra både utbildningen (även på universitets nivå) och hälsovården (kanske viktigare för oss som är äldre). Kort fattat – ett framtidslös samhälle med dagliga tecken av socialt sönderfall (gatubettleri, vimlande fyllerister på gatan, en ökande proportion konstiga personer med utslaget, desperat utseende och tecken av alkoholism, drogmissbruk, fysisk och mental ohälsa). Med andra ord –increasingly fucked up.
Därför vänder jag mig till bloggens läsare som kanske har en idé var man kunde hitta ett jobb för mina kvalifikationer eller annan inkomstbringande sysselsättning i Stockholmstrakten. CV finns för interessanter. Tacksam för alla tips.  

1 comment:

  1. Sveicināts, Juri!
    Žēl šo lasīt… Visādā ziņā — lai pašam un ģimenei veicas.

    Cieņā,
    Jānis

    (Kapsētas vārtu pieminēšana acumirklī atsauca atmiņā Impēriju un Belmaņa episteli #81: http://www.youtube.com/watch?v=K8YjRl-QqNM )

    ReplyDelete